בעיות שינה לתינוקות? הסיבה, וכמה פתרונות ...

זה נורמלי לחלוטין שהתינוק שלך מתעורר בלילה הרבה פעמים, רוב התינוקות מתעוררים בלילה, אך כדי להימנע מכך- הוא צריך ללמוד לחזור לישון בכוחות עצמו. בשביל לדעת כיצד לעשות זאת, מומלץ להבין את שורש הבעיה וכיצד לגרום לו לישון שינה תקינה.

כשהתינוק מתעורר ואינו מצליח לחזור לישון בעצמו, הוא מתחיל לבכות ובכך הוא בעצם קורא לעזרה. אמא או אבא מגיעים אליו, מלטפים, מאכילים ומערסלים אותו עד שהוא נרדם בחזרה. אותם "ערסולים" הופכים להרגל שהתינוק תלוי בהם על מנת לחזור לישון, וכך נוצר מעגל שבו התינוק מתעורר באמצע הלילה, קורא לעזרה ונתמך תמיד בעזרת מבוגר כדי לחזור לישון. הוא לא מכיר צורה אחרת להירדם, וזה ממשיך, וממשיך, וממשיך...

כמובן שאותן התעוררויות ליליות לא פוגעות בבריאות התינוק אך בהחלט יכולות לפגוע ברווחת ההורה שאינו ישן בלילה גם כן 😊

אז מה עושים?

מתחילים לשנות את ההרגלים שלנו. רצוי לבצע את השינוי החל מגיל חצי שנה, במספר שיטות:

התרחקות בהדרגתיות:

זוהי שיטה שלפיה אנחנו נעזור לתינוק להירגע ולהירדם בעצמו, במקום שנאכיל ונרים אותם בעצמנו. נשב על כיסא ליד המיטה שלו ותחילה, נלטף אותו עד שיירדם. כשהוא נרדם, נצא בשקט מהחדר. כעבור מס' ימים הוא יתרגל להירדם כך, וכשזה יקרה- נמשיך לשבת לידו אך מבלי ללטף אותו. כעבור מס' ימים הוא יתרגל להירדם גם כך, ואז נתחיל להרחיק את הכיסא לכיוון הדלת, כל לילה עוד טיפה, כשבסוף התהליך (יכול לקחת עד 3 שבועות) נצא לחלוטין מן החדר. במידה והוא יתעורר בלילה, תחזרו לשבת על הכיסא ליד הדלת ותמתינו עד שיירדם.

שגרת השכבה חיובית:

לכולנו יש טקס השכבה ידוע ומוכר עם הקטנטנים שלנו, רובם כוללים מקלחות וצחצוח שיניים, ופעילויות שקטות ביחד כגון קריאת סיפור לפני השינה. המטרה הנה לשמור על אווירה חיובית בבית. הכי חשוב- לבצע את אותה השגרה באותו אופן מידי ערב. שגרה זו צריכה לקחת בסביבות 20 דק' שבסופן משכיבים את התינוק במיטה, אומרים "לילה טוב" ויוצאים מיד מהחדר. 

כמו כל שינוי, הוא לא קורה בן רגע ויכול לקחת בין שבוע לחודש וחצי, אך חשוב להתמיד ולא לוותר לעצמנו.

בסופו של יום, אין כמו שינה רציפה ונפלאה גם לנו וגם לתינוקות שלנו.